انتقاد وزیر سابق بهداشت از مصوبه افزایش ظرفیت رشته های پزشکی دست کوتاه بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از متناسب‌سازی حقوق | بازنشستگان کشوری ۶ بر ۳ از بازنشستگان کارگری جلو افتادند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (چهارشنبه، ۱۱ مهر ۱۴۰۳) | کاهش محسوس دما از بعدازظهر جمعه مصوبه کنکوری شورای انقلاب فرهنگی بدون تغییر تا سال ۱۴۰۵ اجرا می‌شود صدور اجرائیه مهریه الزاماً به معنای طلاق نیست | کاهش ۱۳ درصدی درخواست ثبت اجرای مهریه در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته تأکید دوباره مجلس بر لزوم اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی دولت (۱۱ مهر ۱۴۰۳) نمونه‌برداری دامپزشکی از گوشت‌های ارزان یک فروشگاه در مشهد | دست‌های لرزان برای خرید گوشت ارزان سرانه فضای آموزشی در خراسان رضوی ۳۰ درصد افزایش یافته است راهکارهای جلوگیری از جعل گذرنامه‌های بین‌المللی از زبان رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا پرداخت یک میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری تا زمان صدور احکام پیش‌بینی بارش باران، گاهی با رعد و برق و وزش باد، شنبه (۱۴ مهر ماه ۱۴۰۳) در استان‌های ساحلی خزر و شمال شرق ۴۸ درصد تماس‌های مردمی با اورژانس ۱۱۵ مشهد مزاحمی و نامرتبط است سامان‌دهی بیش از سه هزار کودک بدسرپرست یا بی‌سرپرست در خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی خبر خوب برای پرستاران، تخصیص بودجه ۳همتی برای تسویه مطالبات ۱۴۰۲ پرستاران توصیه‌های طب ایرانی برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوانزا و درمان آن‌ها دشواری‌های پیگیری پرونده‌های قصور پزشکی که خیلی‌ها را از ادامه راه بازمی‌دارد ثبت ۲۵ میلیون تماس با پلیس ۱۱۰ در شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۳ پلیس فتا: ارسال پیامک‌هایی با عنوان سفرهای ارزان، کلاهبرداری است کشف راز سرقت‌های مرموز خودرو در بولوار توس مشهد نواخته شدن زنگ «آغاز نصرالله» در تمامی مدارس کشور (۱۱ مهر ۱۴۰۳) سهم سلامت از تولید ناخالص ملی باید درست باشد میکروب‌های بیماری لثه می‌توانند در تحریک سرطان نقش داشته باشند
سرخط خبرها

رابطه دوسویه کالبد و منظر شهری با برگزاری مراسم‌های جمعی

  • کد خبر: ۲۳۹۵۰۸
  • ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۱
رابطه دوسویه کالبد و منظر شهری با برگزاری مراسم‌های جمعی
هویت هر شهر از دل زندگی روزمره شهروندان و جهان بینی آنها برآمده و بر کالبد تاثیر می‌گذارد.

شهر‌ها به عنوان مهمترین سکونتگاه‌های بشری دارای کالبد‌هایی هستند که این کالبد‌ها متاثر از سبک زندگی، فرهنگ و نگرش‌های دینی و مذهبی مردمانشان هستند.

در واقع آنچه اساس شکل گیری زیستگاه‌های انسانی را شکل می‌دهد، عامل فرهنگی و به ویژه اعتقادات مذهبی است.

هویت هر شهر از دل زندگی روزمره شهروندان و جهان بینی آنها برآمده و بر کالبد تاثیر می‌گذارد؛ در نتیجه هر شهر روح و کالبد مختص به خود را دارد که این تفاوت یک ویژگی محسوب می‌گردد. چنین ارتباطی یک سویه نبود و کالبد شهر منجر به استمرار تحولات و تغییرات پویا می‌شود.

مفهوم منظر متفاوت از کالبد است چرا که منظر با درک افراد ارتباط داشته و پدیده‌ای عینی-ذهنی است که از طریق ذهن تفسیر می‌شود. در این بین آیین‌ها تاثیر مهمی در نحوه تفسیر ما از مناظر شهری داشته و به دلیل ویژگی تکرار شوندگی که دارند منجر به شکل گیری فضایی خاطره انگیز و مفهوم "منظر شناسی مناسبتی " می‌شوند.

باید تاکید کرد با وجود آنکه منظر شهری ابتدا از طریق کالبد درک می‌شود، اما این ذهنیت افراد است که نهایتا آن را شکل می‌دهد. منظر شهری نه صرفا یک عنصر غیر محسوس ذهنی است و نه صرفا یک کالبد عینی. در این بین برگزاری مراسم‌های آیینی کلان علاوه بر ایجاد با معنا و نمادین خواهد توانست بر کالبد شهر به عنوان یک عنصر عینی موثر باشد.

مراسم عاشورا نیز به عنوان بزرگترین کنش جمعی آیینی در شهر‌های ما تاثیراتی از جنس ذهنی-عینی به جا خواهد گذاشت، تاثیراتی که در طول تاریخ و در اثر تکرار پدید آمده اند. تغییرات ظاهری موقتی، چون سیاهپوشی و نصب المان‌های خاص شهری به صورت موقت نیز از این دست تغییرات محسوب می‌شوند؛ بنابراین برگزاری مراسماتی، چون عاشورا در دو بعد قابل بررسی است، نخست تغییرات کالبدی که چه به صورت موقت و چه به صورت تاریخی در کالبد شهر ظاهر می‌شود و دوم تاثیرات شگرف و غیر کالبدی که حضور افراد و ایجاد دسته‌ها و اجرای مراسم نوحه خوانی و تعزیه بر ذهن افراد خواهد گذاشت.

نهایتا برگزاری چنین آیین‌ها و مراسماتی که ریشه در فرهنگ و دین مردم یک شهر یا کشور دارد در طی یک تعامل دوسویه و در بستر تاریخی تاثیر مهمی در هویت شهر‌ها و کالبد مخصوص به خودشان دارند. مجموعه‌ای که خواهد توانست منجر به ادامه حیات شهر شود. این حیات و حفظ هویت معنوی همچنین خواهد توانست بر سایر ابعاد توسعه‌ای شهر از جمله اقتصاد از طریق حضور گردشگران موثر و مهم باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->